Webbcopy & SEO

Vad är egentligen webbcopy och varför ska du bry mig om det?

Jo, därför att webbcopy är nyckeln till att synas online!

Om du vill synas online eller snarare vill att din hemsida ska synas online behöver du använda dig av webbcopy gjord på rätt sätt.

Faktum är att om du vill att din hemsida ska synas online behöver du webbcopy lika mycket som en fisk behöver vatten.

Ganska mycket med andra ord.

Webbcopy är nyckeln till att synas högt upp i sökresultatet när någon söker efter det du erbjuder.
Vill du synas högt upp på specifika sökord är webbcopy absolut livsnödvändigt.

Varför är det då på detta viset?

Därför att webbcopy, utfört på rätt sätt, är grunden till att skapa content som rankar bra på Google.

Låt mig ge ett exempel på hur webbcopy har hjälpt mig att när jag har velat synas högt upp på Google för ett specifikt sökord.

Exempel:

Webbcopy är orsaken till att jag syns på både första plats och på tredje plats (per den 1 december 2020) på Google när någon söker efter ”webbcopy”:

 

Webbcopy och synlighet på sökorden

 

 

Nu är det i och för sig inte ”jag” som syns utan två av mina sidor som syns, hogling.se och seoiboras.se.

Men faktum kvarstår!

Med hjälp av webbcopy som fungerar så har jag rankat inte bara en, utan två sidor, ända upp till medaljplats på Google.

Exemplet ovan hoppas jag förklarar varför webbcopy är viktigt för din synlighet online.

 

Webbcopy och vanlig copy

Vad är då webbcopy och vad är det för skillnad på den typen av copy och ”vanlig” copy?

Skillnaden är den att webbcopy måste skrivas med två mottagare i åtanke istället för en.

Skriver du en text som ska publiceras i exempelvis en tidning så behöver du bara fokusera på en mottagare, nämligen den som ska läsa texten.

När du skriver webbcopy, alltså en text som ska publiceras på webben, så måste du fokusera på två mottagare, den som ska läsa texten och Google.

Google är ”gate keepern” och avgör vem som får synas i deras sökresultat.

Om du inte får Google att uppskatta din text och anse att den är värd att visas upp för ett visst sökord så kommer ingen att hitta till den och ingen kommer att läsa det du skrivit.

 

 

Det innebär att en text som är välskriven, välformulerad och utan minsta lilla stavfel inte nödvändigtvis kommer att generera fler besökare till din hemsida om Google inte anser att den är värd att visa upp.

Eftersom Google är gate keepern måste du skapa content på din hemsida som Google vill visa.

Detta innebär i sin tur att du måste förstå hur Google fungerar och vad Google anser att en bra text (för ett givet sökord) ska innehålla.

”Hur lär man sig då det” kanske du undrar?

Det enkla och populära svaret, som de flesta nog vill höra, är att det finns verktyg/program som hjälper dig att skriva texter som rankar.

Det tråkiga och mer korrekta svaret är dock att det krävs intresse, kunskap och erfarenhet för att lyckas skriva bra webbcopy.

Det finns verktyg och program som hjälper till med att skriva bra webbcopy men på samma sätt som att en skruvdragare är bra att ha när man ska bygga ett hus så krävs det framför allt kunskap och erfarenhet för att faktiskt klara av att bygga huset.

 

 

När jag skriver webbcopy i tjänsten så använder jag mig av flera olika verktyg. Jag använder de mestadels för att de kortar ner tiden jag måste lägga på förarbetet samt att jag slipper göra vissa moment men i slutändan så är det fortfarande jag som måste skriva texten.

Å andra sidan.

När jag skriver webbcopy för mitt eget höga nöjes skull, exempelvis när jag skriver om webbcopy på mina egna sidor, använder jag oftast inga verktyg alls utan gör på det gamla hederliga viset genom manuellt arbete, det tar längre tid men brukar ranka rätt bra ändå i slutändan.

 

Räcker det med webbcopy för att ranka?

Är då webbcopy det enda som avgör om en sida syns bra på Google?

Nej, verkligen inte, det finns många saker som påverkar Googles bedömning.

Hur snabb din hemsida är spelar roll, att din hemsida har en bra url-struktur som gör det lätt för sökmotorn att gå igenom och indexera den spelar roll, hur många (relevanta) inlänkar din sida har spelar roll.

Det finns med andra ord många saker som påverkar din hemsidas möjlighet att synas, speciellt det där med inlänkar som jag precis nämnde, inlänkar är väldigt viktigt när du vill synas bra online.

Det spelar dock ingen roll hur snabb din sida är eller hur många inlänkar den har om det som faktiskt står på hemsidan (sidans content) inte är tillräckligt bra. Google visar inte upp en hemsida för att den laddar snabbt, Google visar primärt upp en hemsida för att den innehåller vettig information.

Ingen av mina sidor (som jag nämnde i mitt exempel tidigare) laddar speciellt snabbt, jag skulle nog snarare vilja påstå att de laddar ganska långsamt men de rankar bra ändå på grund av innehållet.

Hastighet, inlänkar, tekniska förutsättningar med mera spelar roll men är inte ett substitut för bra webbcopy utan är snarare ett komplement till webbcopy.

Så, om du vill att din hemsida ska synas bra och ranka högt på specifika sökord under 2021 och framåt ska du fokusera på webbcopy.

Vill du läsa mer om content kan du med fördel klicka här.

Vill du istället läsa mer om webbcopy kan du klicka här.

Webbcopy och SEO

av | nov 28, 2020 | Copy, SEO | 0 Kommentarer