FAQ för SEO & Sökmotoroptimering

Här hittar du förklaringarna på de vanligaste begreppen inom SEO

 

Titel (title på engelska)

Sidans titel beskriver för sökmotorn vad den specifika sidans innehåll handlar om. Sidans titel (tillsammans med sidans URL samt metabeskrivning) är det som Google visar upp i sökresultatet när man söker efter något online.

Sidans titel är en viktig del av sökmotoroptimering och det sökordet du vill att din sida ska synas på ska finnas med i titeln (gärna så tidigt som möjligt).

Läs mer om sidans titel här.

Metabeskrivning (meta description på engelska)

Sidans metabeskrivning förklarar för den som googlar vad den specifika sidan handlar om. Sidans metabeskrivning (tillsammans med sidans URL samt titel) är det som Google visar upp i sökresultatet när man söker efter något online.

Sidans metabeskrivning är enligt Google inte en rankingfaktor men spelar stor roll för hur många som klickar sig vidare till din sida via sökresultatet som Google visar upp. Det sökordet du vill att din sida ska synas på ska vara med i metabeskrivningen.

Content

Content är sidans innehåll. När man pratar om content brukar man syfta på sidans innehåll i form av texter, bilder, video och ljud (poddar).

Huvudrubrik (H1)

Varje sida ska ha en huvudrubrik som beskriver sidans innehåll. Sidans huvudrubrik (H1) bör innehålla sökordet du vill att sidan ska synas på.

Läs mer om sidans huvudrubrik här.

Underrubriker (H2-H6)

Varje sida ska ha en huvudrubrik (H1). En sida som innehåller en längre text (mer än bara ett par meningar) behöver också underrubriker. Underrubriker går i storleksordningen från H2 till H6.

Rubriker (som används på rätt sätt) skapar en tydlig struktur både för sökmotorn och för den mänskliga läsaren. Det sökordet du vill att sidan ska synas på bör finnas med i en (eller flera) av dina underrubriker.

Läs mer om sidans underrubriker här.

Keyword stuffing

Keyword stuffing innebär att du överanvänder sökordet du vill att din sida ska synas på. Om du använder sökordet du vill synas för på ett överdrivet och onaturligt sätt för att försöka “lura” Google att din sida är relevant för sökordet finns det risk att Google straffar dig. Keyword stuffing var vanligt förr och användes som en strategi för att synas högt upp på sökorden. För att få ett slut på detta uppdaterade Google därför sin algorithm (kallad för Penguin-uppdateringen) och straffar numera sidor som använder sig av denna strategi.

Länkar

Det finns externa länkar och interna länkar.

Om en annan hemsida hänvisar till din hemsida är det en extern länk. På samma sätt är det om du på din hemsida hänvisar till en annan hemsida, det är också en extern länk. 

Interna länkar är hänvisningar internt på en hemsida. Om du exempelvis har en “om oss-sida” som man kan klicka på i menyn på din hemsida så är det en intern länk.

Länkkraft (externa länkar)

Länkkraft är den “kraft” som din hemsida får av att en annan hemsida hänvisar (länkar) till din hemsida.

Har hemsidan som länkar till dig hög trovärdighet ger den länken dig mycket länkkraft.

För att få ta del av en annan hemsidas länkkraft måste länken vara en “do-follow länk” om länken är en “no-follow länk” får du ingen länkkraft från den hemsidan.

Google ser på externa inlänkar lite som en rekommendation från hemsidan som skapat länken. Att en annan hemsida rekommenderar din hemsida tolkar Google som att de “går i god” för att det som de länkar till på din hemsida är relevant för det de skriver om. 

Länkkraft (interna länkar)

Dina interna länkar på din hemsida fördelar den interna länkkraften.

Om du har en undersida med väldigt få interna länkar från dina andra undersidor är detta en signal till Google att just den sidan inte är speciellt viktig. 

Det är därför viktigt att se till så att dina viktiga sidor har mycket interna länkar från dina andra sidor. Detta förutsätter givetvis att den interna länkningen som du gör är relevant.

 

 

no follow-länkar

När du får en inlänk från en annan sida delar den sidan normalt med sig av sin länkkraft till din sida. Om länken är uppmärkt med no follow-atributet ger det dock inte din sida någon länkkraft.

Google tog fram no follow-atributet för att stoppa missbruk av länkar i exempelvis blogginlägg som tidigare var ett vanligt sätt att skapa externa inlänkar till sin hemsida.

En no follow-länk är fortfarande viktig för din hemsida då den genererar trafik till din hemsida från hemsidan där länken finns.

Do follow-länkar

Externa inlänkar med do follow-attribut ger din hemsida länkkraft från hemsidan där länken finns på. Är det en relevant länk från en hemsida med hög trovärdighet får din hemsida mycket länkkraft från denna typen av länk.

Har du några frågor om SEO?