Google Ads
Hur du arbetar effektivt med annonser i Google Ads.
Annonsering på Google ger dig möjlighet att synas och få besök till din hemsida.
Google Ads
Det finns två sätt att få organisk trafik till din hemsida. Det ena sättet är SEO (sökmotoroptimering) vilket brukar kallas för förtjänad trafik. Det andra sättet är att arbeta med annonsering, det kan vara textannonser, Google shoppingannonser, displayannonser med mera och brukar kallas för betald trafik.
Google Ads ger dig möjlighet att synas högt upp i sökresultatet på Google när någon söker efter det du säljer.
Varför ska man använda sig av Google Ads?
Google är den största sökmotorn i Sverige utan någon egentlig konkurrens. De flesta undersökningar brukar ge Google en marknadsandel på 95% eller högre och varje dag görs det flera miljoner sökningar på Google enbart i Sverige.
Det innebär att om du vill synas där dina kunder finns så är det Googles sökmotor som gäller.
Det finns många fördelar med att annonsera med Google Ads. Jämför vi med andra sorters annonser, exempelvis annonser i tidningar eller radio, så finns det klara fördelar med att annonsera på Google.
Mätbarhet
En fördel är att du exakt kan se och mäta vad en annonskampanj ger i besök och försäljning.
Om du har en e-handel och har kopplat samman din webbshop med Google Ads kan du se exakt hur mycket intäkter du har fått per annonskampanj, du kan även se exakt vilken av annonserna som har genererar högst intäkter.
Du kan även se vilken tid på dygnet dina annonser genererar mest pengar, vilken plattform som går bäst, dator, mobil eller surfplatta och mycket mer.
Kostnaden
En annan fördel med att annonsera med Google Ads jämfört med exempelvis tidningar, tv eller radio är priset. En lite större annons i en lokal dagstidning kan lätt kosta 10 000 – 20 000 kr. För det priset visas din annons en gång på ett ställe i tidningen. Med såna förutsättningar är det bäst att dina kunder inte blinkar vid fel tillfälle när de läser tidningen för då missar de din annons och du missar försäljning.
Tar du samma peng (10 000 – 20 000 kr) och lägger det på annonser i Google Ads så kommer du få tusentals besökare till din hemsida. En annan intressant sak gällande kostnaden är att du endast betalar när någon klickar på din annons så du betalar med andra ord bara när en potentiell kund faktiskt besöker din hemsida. Detta brukar kallas för PPC-annonsering (Pay Per Click).
Vad är det för skillnad på SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotormarknadsföring)?
SEO handlar om arbetet med att få din hemsida att synas högt upp i sökresultatet på vissa sökord. Om din hemsida syns högt upp i det organiska resultatet på ett visst sökord så kommer det generera många besökare till din hemsida. Ett annat ord för detta är förtjänad trafik.
SEM har samma mål som SEO (att synas högt upp på ett visst sökord) men med den skillnaden att du betalar för att synas högt upp när någon söker på ett visst sökord.
När man arbetar med SEO på en sida så optimerar man bland annat det som står i sidans titel och metabeskrivning. Samma princip gäller även för annonser, det är nämligen viktigt vad det står det i annonsens rubrik och vad det står i annonsens beskrivning. Här kan du lära dig mer om hur du skriver effektiva annonsrubriker och annonsbeskrivningar.
Viktiga saker att fundera kring när du ska annonsera på Google
Innan du börjar annonsera är det viktigt att du funderar igenom vad ditt mål är med annonseringen.
Beroende på vad det är du erbjuder på din hemsida kan du ha olika mål med dina annonser, det kan empelvis vara:
- Maximera antalet besök till din hemsida
- Maximera försäljningen i din webbshop
- Få fler leads genom telefonsamtal eller frågeformulär på hemsidan
- Ökad varumärkeskännedom
- Nå personer som har besökt din hemsida vid ett tidigare tillfälle (re-targeting)
När du tagit reda på varför du vill annonsera så kan du sedan påbörja arbetet med att sätta upp dina annonskampanjer.
Var kan man annonsera med Google Ads?
Det finns flera platser där dina annonser kan synas när du skapar annonser med Google Ads. Du kan exempelvis ha textannonser som visas upp i sökresultatet när någon googlar på ett visst sökord.
Du kan ha bildannonser som visas upp på sidor som är anslutna till Googles displaynätverk.
Du kan annonsera på Youtube (som ägs av Google) eller köra annonser i Gmail (Googles e-postklient).
Vilka typer av annonser finns det i Google Ads?
Det finns flera olika typer av annonser som du kan skapa i Google Ads. Nedan ser du ett par exempel på vilka typer av annonser du kan skapa:
- Textannonser (visas i sökresultatet)
- Displayannonser (visas i displaynätverket)
- Shoppingannonser (visas i sökresultatet)
- Videoannonser (visas på Youtube)
Textannonser (sökannonser)
Textannonser är den vanligaste formen av annonser på Google och är de annonserna du ser längst upp ovanför det organiska resultatet:
För att få ett lyckat resultat med dina textannonser behöver du tänka på och optimera följande saker:
Rubriken
Rubriken är det första en potentiell kund ser och läser i din annons och det är viktigt att den direkt fångar kundens intresse. Om du har en rubrik som inte fångar kundens intresse spelar det mindre roll hur bra resten av din annons är då de som sett rubriken inte kommer att läsa vidare. Ett sätt att göra rubriken intressant är att ha med sökordet tidigt i rubriktexten.
Beskrivningen
Beskrivningen ger dig möjlighet att förklara mer om vad du erbjuder och varför man ska klicka på just din annons.
URL
Vad det står i annonsens URL kan också påverka hur många som klickar på din annons. När du skapar annonser i Google Ads har du möjlighet att skapa nya URL:er som innehåller sökordet.
Nedan ser du en bild som visar de olika delarna i en annons:
Annonstillägg
Utöver rubrik, beskrivning och URL så kan du även lägga till annonstillägg.
Annonstillägg är viktiga för att du ska få mer trafik till din sida.
När Google visar upp din annons med annonstillägg får du mer synlighet då annonsen tar upp mer plats vilket ökar chansen att man ser din annons och därmed att man klickar på din annons.
Har du relevanta annonstillägg som ligger i linje med vad man är ute efter som kund när man söker på det sökordet annonsen visas upp för så ger detta fler klick på din annons.
Exempel på annonstillägg
Det finns flera olika sorters annonstillägg. Du kan exempelvis ha samtalstillägg för annonser som visas upp i mobilen så att en kund kan ringa upp dig direkt från annonsen.
Du kan ha adresstillägg så att kunder kan klicka på adressen och få upp en vägbeskrivning till ditt företag.
Du kan ha webplatslänktillägg som leder till olika målsidor på din hemsida.
Displayannonser
Displayannonser visas upp på hemsidor som är anslutna till Googles displaynätverk. Denna typ av annonser brukar oftast innehålla både bild och text. En bild säger som bekant mer än 1 000 ord och därför använder man ofta bilder i displayannonser.
Shoppingannonser
Om du har en e-handel och säljer fysiska produkter vill du antagligen använda dig av shoppingannonser.
Du kan då visa upp dina produkter med bild, pris, tillgänglighet med mera.
För att du ska kunna skapa shoppingannonser i Google Ads krävs det att du har laddar upp dina produkter i Google Merchant Center. När du lägger upp dina produkter i Google Merchant Center kan du ge dina produkter olika attribut så som färg, märke, pris med mera. Detta ger dig möjlighet att separera/segmentera dina produkter och du kan därmed lägga olika klickbud beroende på vilken produkt det är annonsen syns på.
Videoannonser på Youtube
Du kan skapa annonser i Google Ads som visas på Youtube.
Du har möjlighet att skapa annonser som visas innan en video börjar, under tiden en video körs och i slutet av en video. Denna typ av annons kallas för In Stream Ads.
Du kan även skapa annonser som visas upp när någon gör en sökning på Youtube. Denna typ av annons kallas för In Search.