Google Ads – Annonstexter

Hur du skriver bra annonstexter när du skapar sökannonser i Google Ads.

 

När du lägger upp sökannonser vill du naturligtvis att så många potentiella kunder som möjligt ska klicka på din annons när de ser den. För att lyckas med detta behöver du skriva rubriker och beskrivningar som tilltalar din målgrupp.

Läs mer om hur du skapar bra annonstexter och vad du bör tänka på nedan!

 

Annonstexter för Google Ads

Hur du får dina kunder att klicka på din annons (och inte dina konkurrenters annonser) när de googlar.

 

Att dina annonser syns när dina kunder googlar är viktigt, väldigt viktigt.
Att annonserna syns så högt upp som möjligt är också viktigt.

För syns du inte finns du inte.

Men!

Räcker det verkligen med att synas och synas högt?
Är det inte något mer du vill ska hända?

Något mer än att bara synas?

Jag gissar på att du även vill att kunderna ska klicka på din annons så de hamnar på din hemsida. Om detta är ditt mål räcker det inte med att din annons syns eller att den syns högt, helt plötsligt krävs det betydligt mycket mer än så.

Anledningen till detta är att din annons inte är den enda annonsen Google visar upp för ett visst sökord, din annons konkurrerar med upp till tre andra annonser när din annons visas överst på sidan (ovanför det organiska sökresultatet).

Om din annons är otydlig och inte verkar ge svar på det som de potentiella kunderna söker efter kommer kunden att välja att klicka på någon av dina konkurrenters annonser och därmed har du förlorat en besökare till din hemsida (och potentiellt en framtida kund).

Hur ska du då göra för att öka klickfrekvensen (CTR) för din annons?

Det finns ett par sätt du kan göra det på.

Du kan gissa dig fram, utgå från vad du tror fungerar, titta lite på hur andra skriver sina annonser och sedan skriva likadant.

Nackdelen med detta tillvägagångssätt förstår du säkert utan att jag behöver säga det.

Nackdelen är att ditt arbete med att skriva en bra annons blir en gissningslek och att resultatet kan bli både bra, mindre bra eller direkt dåligt.

Ett annat (och bättre) sätt att göra det hela på är att arbeta utifrån en metodik som fungerar och använda formler som förklarar för dig vad du ska göra och varför.

Den metodiken och de formlerna tänkte jag att vi ska gå igenom tillsammans men först ska vi snabbt gå igenom vad en annons består av.

 

Annonsens beståndsdelar (Rubrik, URL & Beskrivning)

En annons består i grund och botten av tre delar:

  • Rubrik
  • URL
  • Beskrivning

 Google ads - annonstext

 

Idag kan man lägga till fler delar i en annons utöver rubrik, URL och beskrivning.
Du kan bland annat lägga till olika typer av annonstillägg men själva stommen i annonsen består fortfarande av dessa tre delar.

 

Varför är det viktigt att skriva en effektiv rubrik och beskrivning?

Din annons är ditt skyltfönster ovanför det organiska sökresultatet och det du visar upp där måste vara intressantare än vad dina konkurrenter visar upp annars kommer kunderna att välja att klicka på någon av dina konkurrenters annonser istället.

Det är alltid en bra idé att rubriken och beskrivningen innehåller sökordet (alltså det sökordet dina potentiella kunder använder när de googlar och som du vill att din annons ska synas på).

Att ha med sökordet i rubriken och beskrivningen visar dina potentiella kunder som har googlat att din sida handlar om det de söker efter.

Kom ihåg, din annons ska vara intressant för kunden, att du tycker att den är bra betyder mindre i sammanhanget.

Det är viktigt att rubriken och beskrivningen i din annons faktiskt speglar innehållet på sidan annonsen leder till. Du vill inte vilseleda potentiella kunder genom att lova något i din annons som sidan sedan inte levererar.

Det finns två orsaker till varför detta är viktigt.

Den ena orsaken är att Google jämför det som står i annonsen med det innehållet som finns på den sidan som annonsen leder till.

Om det som står i annonsen inte överensstämmer med sidans innehåll påverkar detta din annons QS (quality score) och om du får ett lågt QS-resultat kommer det att göra din annonsering dyrare. Ett högt QS-resultat å andra sidan gör att du inte behöver betala lika mycket per klick som du hade behövt göra om din annons får ett lågt QS-resultat.

Den andra orsaken till att det är viktigt att texten i din annons faktiskt speglar innehållet på din sida är följande. Om kunder som läser din annons och gillar det annonstexten ”lovar” klickar på annonsen och hamnar på en sida som inte uppfyller annonsen löfte så kommer de i hög utsträckning att lämna din hemsida snabbt utan att ha gjort det du vill att de ska göra (exempelvis köpa något eller kontakta dig).

Du har då fått betala för klicket med inte haft en chans att tjäna några pengar. En ganska dålig användning av din annonsbudget med andra ord.

Arbetet med att skriva titlar och beskrivningar till dina annonser är det första steget till en lyckad annonskampanj. Annonsens rubrik och beskrivning är grundläggande när du arbetar med Google Ads och annonsering i sökresultatet.

Så hur skriver man då en bra annons som har en hög klickfrekvens” kanske du tänker?

Svaret på den frågan kommer nedan (och består av två formler).

Vi börjar med formeln för hur du skriver en bra rubrik.

 

REI – Rubrikens effektivitetsindex (svaret på hur du skriver en effektiv rubrik)

REI (rubrikens effektivitetsindex) är en modell och en formel för hur ska tänka när du skriver en rubrik.

Formeln skrivs på följande sätt: U(S) + It

Formelns beståndsdelar är:

U = Uppmärksamhet
= Sökordet
It = Intresse

Innan vi går igenom formeln så vill jag att vi fastställer vad som är rubrikens primära uppgift.

Rubrikens primära uppgift är att fånga läsarens uppmärksamhet.

Din annons är en av (upp till) fyra stycken som Google visar upp och du har (antagligen) andra annonser både ovanför din annons och under din annons. Lyckas du inte fånga kundens uppmärksamhet har du förlorat chansen att få kunden att klicka sig in på din hemsida.

Game over.

Detta innebär att rubriken är extremt viktig!

Så, för att du ska skriva en rubrik som fångar dina kunders uppmärksamhet kan du med fördel använda dig av REI – Rubrikens effektivitetsindex när du skriver dina titlar.

Hur du använder REI – Rubrikens effektivitetsindex

U(S) + It

U = Uppmärksamhet
S = Sökordet
It = Intresse

Hur fångar du då kundens uppmärksamhet (U:et i formeln)?

Du gör det lättast genom att ha med sökordet först (S i formeln).

Genom att lägga sökordet så tidigt som möjligt i din rubrik ökar du chansen att de klickar på din annons.

Man kan lägga sökordet först, i mitten eller sist i en rubrik.
I nio fall av tio bör du lägga sökordet först (och aldrig någonsin i mitten).

Om du exempelvis googlar efter ”Röda Nike Air Max” så kommer du garanterat att se en annons som har en rubrik som börjar med ”Röda Nike Air Max”. Du kanske inte klickar på den men du kommer att se den.

Vi människor är väldigt visuella (vilket kanske beror på att vårt luktsinne och vår hörsel inte är något att skryta om) och om du har sökt efter röda Nike Air Max så letar din hjärna både medvetet och undermedvetet efter denna information. Om det du letar efter står i rubriken i en annons så kommer din hjärna (och du) att uppmärksamma detta.

Nedan är två påhittade exempel på en rubrik i en annons som ska synas när någon söker efter ”stubbfräsning”.

I det första exemplet har vi placerat sökordet sist:

Anderssons All-service | Vi utför det mesta inom grönytearbete – stubbfräsning m.m.

Eftersom den potentiella kunden (som sökt efter stubbfräsning) antagligen behöver hjälp med stubbfräsning är rubriken i exemplet ovan långt ifrån optimal. Här har företaget som skrivit annonsens rubrik tagit upp det som de tycker är viktigast först.

Alltså vad de vill få ut av det hela, vilket i det här fallet är att visa upp sitt företagsnamn och berätta att de minsann gör det mesta inom grönytearbete.

Det Anderssons All-service inte förstår i vårt exempel är att det i här fallet troligtvis är så att de som söker efter ”stubbfräsning” har en stubbe på tomten som de vill ta bort snarare än att de letar efter ett företag som kan det mesta inom grönytearbete.

Det är tyvärr vanligare än du kanske tror att företag tar upp sin egen poäng först och fokuserar på vad de tycker är viktigt.

Vi utgår ofta från vad vi vill få ut av det hela istället för att fokusera på vad kunden vill få ut av det hela. Ett annat ord för detta är företagscentrerat tänkande.

Om vi istället hade skrivit annonsen utifrån ett kundcentrerat tänkande hade det kunnat se ut så här:

Stubbfräsning – Vi tar hand om allt – Från rubb till stubb | Johanssons All-Service

Sannolikheten att denna typ av rubrik fångar kundens uppmärksamhet är högre än i det första exemplet.

Så, sökordet först alltså, och kom ihåg, annonsen ska skrivas ur kundens perspektiv inte ur företagets.

Nästa del i formeln är intresse (It).

Det räcker tyvärr inte med att fånga kundens uppmärksamhet.

Du måste även få kunden intresserad.

”Intresserad av vad då” tänker du kanske?

Jo, intresserad av att läsa nästa del av din annons (beskrivningen).

Det är få personer som bara läser rubriken och sedan klickar på en annons, de flesta vill läsa lite mer innan de väljer att lägga ner tiden på att besöka en hemsida.

Hur skriver du då en effektiv beskrivning?

Svaret kommer nedan.

 

BEI – Beskrivningens effektivitetsindex (hur du skriver en bra beskrivning)

BEI (beskrivningens effektivitetsindex) är en formel som förklarar hur du skapar en effektiv beskrivning i din annons.

Formeln skrivs på följande sätt: A(v+t) -H -O

De olika beståndsdelarna är:

= Attraktivitet
= Värdet
= Tydlighet
= Hinder
= Oro

Beskrivningens primära uppgift är att få läsaren att klicka på din annons.

Om din rubrik har gjort sitt jobb och kunden läser din beskrivning har du kommit en bra bit på vägen mot att få kunden att besöka på din hemsida.

Din resa mot en effektiv annons är dock inte riktigt färdig än.

Du måste nu få kunden motiverad nog att faktiskt klicka på din annons.

Om din beskrivning inte får kunden motiverad och intresserad nog för att klicka har du förlorat möjligheten att få sälja något och detta innan kunden ens besökt din hemsida…

Detta innebär att annonsens beskrivning är väldigt, väldigt viktig.

När du vill skriva en beskrivning som gör att kunden faktiskt klickar på din annons ska du använda dig av BEI – Beskrivningens effektivitetsindex.

 

Hur du använder BEI –Beskrivningens effektivitetsindex

A(v+t) -H -O

A = Attraktivitet
v = Värdet
t = Tydlighet
H = Hinder
O = Oro

Att det är viktigt att ha ett attraktivt erbjudande har du säkert hört talas om tidigare.

Det är inte en lögn, faktum är att det kan vara nog så svårt att få sälja till en kund även om du har ett attraktivt erbjudande.

Hur presenterar du då ett attraktivt (A) förslag för kunden i din beskrivning?
Ett förslag som går ut på att kunden ska klicka på din annons?

Svaret är att det du erbjuder måste ha ett värde (v) för kunden och att det måste vara tydligt (t) vad det värdet är för kunden.

Attraktivitetens beståndsdelar är värde och tydlighet.

Om det du erbjuder inte har något värde för kunden kommer de inte att klicka.
Om det värde du erbjuder är otydligt för kunden (de förstår inte vad du menar) kommer de inte att klicka.

Ett erbjudande som har ett tydligt och högt värde för kunden är ett attraktivt erbjudande.

Det du skriver i din beskrivning måste också vara fritt från allt som hindrar (H) kunden från att klicka.
Det största hindret är ofta otydlighet, inte bara gällande värdet, utan otydlighet i allmänhet.

Det bästa botemedlet mot otydlighet är tydlighet och enkelhet.

En beskrivning som har ett värde för kunden och är tydlig och enkel att ta till sig är en bra beskrivning.

Den sista delen i formeln är oro (O). Oro är det psykologiska priset kunder betalar när de inte förstår vad du menar. En ”orolig” kund kommer knappast att klicka på din annons och därför bör du eliminera alla delar i din beskrivning som kan förvirra kunden och därmed få kunden att känna oro.

Här är ett exempel på en länk till en sida med en metabeskrivning som inte har ett tydligt värde, är fullt av hinder och skapar oro:

 

Detta exempel är inte en annons utan en länk i det organiska sökresultatet som jag stötte på en gång. Metabeskrivningen är verklig men jag bytt ut namnet på företaget och ändrat det som står i rubriken.

Jag såg denna länk när jag sökte efter lediga lägenheter och utifrån sökordet jag använde (lediga lägenheter) kan vi utgå ifrån att jag var intresserad av att besöka en hemsida där man kan hitta lediga lägenheter.

Metabeskrivning i exemplet förklarar inte varför jag som potentiell kund bör klicka på deras länk. Faktum är att den inte handlar om lägenheter över huvud taget. Metabeskrivningen verkar handla om något slags myndighetsbeslut vilket jag inte är intresserad av när jag söker efter lediga lägenheter.

Den har inte ett tydligt värde vilket gör den oattraktiv/ointressant, den lägger stora hinder i vägen för mig som kund då jag inte vet vart jag hamnar om jag klickar på länken vilket i sin tur skapar en ”oro” hos mig.

Jag kommer med andra ord inte att klicka på denna länk och därmed har företaget förlorat möjligheten att hyra ut en lägenhet till mig.

När du skriver annonsbeskrivningen och använder dig av BEI har du en mycket större chans att skriva en beskrivning som gör att kunden faktiskt klickar på din annons.

Om du använder BEI när du skriver och med dess hjälp funderar på om det du skriver är attraktivt för din målgrupp, huruvida det som står har ett tydligt värde och om du tagit bort alla hinder och därmed eliminerat oron hos kunden har du skapat en bra annonsbeskrivning.

 

Slutsats

Annonsens rubrik och beskrivning är extremt viktiga, de avgör ifall du får några besökare eller inte till din sida och är en viktig orsak till om din annonskampanj blir lyckad eller inte.

En annons består av två viktiga delar: rubrik och beskrivning.

Rubrikens primära uppgift är att fånga kundens uppmärksamhet och sedan få kunden intresserad nog att läsa beskrivningen.

Beskrivningens primära uppgift är att få kunden att klicka på din annons och besöka din hemsida.

För att underlätta arbetet med att skriva en rubrik och en beskrivning kan du med fördel använda dig av formlerna REI och BEI. Dessa formler ger dig rätt fokus och hjälper dig att tänka rätt kring utformandet av dina annonser.

 

Google Ads - Annonstexterna

Har du några frågor om SEO?