Sidans titel – Title taggen

Vad är en titel (title tagg) och hur påverkar den sökmotoroptimeringen?

 

När sökmotorn besöker sidan så läser den av sidans titel för att bilda sig en uppfattning om vad sidans innehåll handlar om. Det är därför viktigt att du skapar titlar som gör att sökmotorn förstår vad sidan handlar om.

Läs mer om sidans titel och vad du bör tänka på nedan!

 

Sidans titel – Title taggen

 

Sidans titel är en signal till Google om vad innehållet på en specifik sida handlar om.

Sidans titel ser du i de flesta webbläsare om du för muspekaren över fliken du har öppen ovanför webbadressfältet:

Hemsidans titel

 

Sidans titel är också det som Google visar upp i sökresultatet (tillsammans med sidans url samt metabeskrivning):

Sidans titel

 

Sidans titel är en stark signal till Google vad sidan handlar om och om du har ett specifikt sökord eller sökfras du vill att sidan ska synas på ska sökordet stå med i sidans titel.

Title taggen

Tittar man i html-koden på en hemsida så markeras sidans titel med taggen <title>.

Titel taggen brukar finnas högt upp i koden på en hemsida.

Nedan ser du ett (grundläggande) exempel på hur det skulle kunna se ut:

<html>

<head>

<title>Sidans titel – Title taggen</title>

</head>

Hur du lägger till eller ändrar på en sidas titel beror på vilken plattform din hemsida är byggd i och om du inte vet hur man gör är det lättast att ”googla” dig fram till ett svar.

Är din hemsida byggd i WordPress kan jag varmt rekommendera dig att installera tillägget ”Yoast SEO” som enkelt hjälper dig skapa unika titlar (och även metabeskrivningar) för alla dina sidor på hemsidan.

Tillägget kan du installera direkt inuti WordPress om du klickar på ”tillägg” och söker efter ”Yoast SEO” eller så kan du ladda ner tillägget här: https://sv.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Om vi tittar på den här sidans titel ser vi att det står ”Sidans titel – Title taggen”.

Anledningen till att det står så i titeln är dels för att informationen på denna sida handlar just om en sidas titel och titel taggen men det beror också på att jag vill att Google ska förstå detta så att sidan har en chans att synas när något söker efter ”sidtitel, titel-tagg, sidans titel” eller liknande.

Eftersom sidans titel (tillsammans med url och metabeskrivning) är det som Google visar upp i sökresultatet är titeln viktig för att få den som ser sökresultatet att klicka på länken som leder till din sida istället för någon av de andra sidorna Google visar upp.

Titel är också viktig då den är ett av de elementen som förklarar för Google vad sidan handlar om.

 

 

Några tips för hur du skriver bra titlar till dina sidor

  • Ha med sökordet
    Ha med det sökord du vill att sidan ska synas på i titeln.
  • Sökordens placering
    Placera sökordet så tidigt som möjligt i titeln (helst först).
  • Skriv unika titlar
    På samma sätt som att varje sida ska innehålla unik information så ska varje sidas titel vara unik för just den sidan. Google gillar inte duplicerat material och har du flera sidor med samma titel så förvirrar det sökmotorn då den inte vet vilken sida som bäst matchar sökordet. Det skadar i sin tur din sidas möjlighet att synas i sökresultatet.
  • Undvik korvstoppning av sökordet
    Du behöver inte nämna sökordet flera gånger i titeln, det räcker gott och väl med att ha med sökordet en gång. Du ska inte överoptimera dina titlar då det riskerar att göra Google på dåligt humör. De gillar inte när man överanvänder sökord oavsett om det är i texten, rubrikerna eller i titlarna.
  • Skriv för besökaren
    Eftersom du vill att de som ser länken till din hemsida i sökresultatet också ska klicka på din länk så behöver du tänka på att göra titeln lockande. Skriv alltså inte enbart det du tror att sökmotorn vill se utan ha med sökordet i titel (så Google förstår vad sidan handlar om) men utforma sedan titeln så att den är klickvänlig.

Nedan ser du en video där jag går igenom vad du bör tänka på när du skapar titlar till din hemsida.

Sidans titel

Har du några frågor om SEO?