SEO i Helsingborg
Sökmotoroptimering som gör att du syns i Helsingborg.
SEO ger dig svaret på hur du ska göra för att synas på förstasidan på Google.
Vill du också lära dig mer om SEO och hur man syns online?
Då har du kommit rätt!
Hur fungerar egentligen SEO
i Helsingborg och på andra orter?
Sökmotoroptimering består av flera olika delar och har alltid minst två mottagare. Trots att namnet ”sökmotoroptimering” tyder på att man optimerar något för en sökmotor är det viktigt att förstå att man även måste optimera sin hemsida och dess innehåll (content) för den mänskliga läsaren.
SEO är en långsiktig strategi och ett långsiktigt arbetssätt
Det tar tid att se resultatet av sitt arbete med sökmotoroptimering. Detta gäller speciellt när man har en ny hemsida eller en äldre hemsida där man tidigare inte har arbetat aktivt med sökmotoroptimering.
Olika begrepp inom sökmotoroptimering
Alla branscher har ord och begrepp som kan vara svåra för en utomstående eller nybörjare att förstå sig på.
Det samma gäller inom sökmotoroptimering.
För att du lätt ska kunna hitta en förklaring till ett specifikt ord eller begrepp har jag skapat en FAQ-sida där jag listar de vanligaste begreppen och vad de betyder.
Klicka på knappen nedan för att gå till FAQ-sidan.
Lokal SEO i Helsingborg
Är det någon skillnad på hur man arbetar med SEO när man vill synas lokalt jämfört med om man vill synas i hela Sverige?
Det finns en del skillnader mellan sökmotoroptimering på lokal nivå och nationell nivå.
Den kanske största skillanden är att konkurrensen är mycket högre när du vill synas nationellt jämfört med om du vill synas lokalt.
Men som tur är har lokala företag som vill synas lokalt en fördel jämfört med stora nationella företag som vill synas i hela Sverige.
Lokal SEO
Har du exempelvis en VVS-firma i Helsingborg och arbetar med att utföra service på värmepumpar vill du antagligen synas när personer i Helsingborg söker efter ”service värmepump” eller ”laga värmepump” och inte när de söker efter service av värmepumpar i Skövde.
För att din VVS-firma ska komma upp när personer i Helsingborg söker efter exempelvis ”laga värmepump” är det därför viktigt att du fokuserar på att informera om att din firma finns belägen i Helsingborg och att du utför service av värmepumpar i Helsingborg med omnejd.
Google My Business (GMB)
Det är väldigt viktigt att ditt företag finns med i Google my business när du är ett lokalt företag som verkar inom ett avgränsat geografiskt område.
Google my business är de resultaten som Google visar när du söker lokalt efter företag. Det är en lista över lokala företag och Google visar ofta upp denna lista ovanför de organiska resultaten.
När jag söker efter ”serva värmepump” visar Google upp följande sökresultat:

Polarpumpen är ett företag som har mer tyngd än de lokala företagen och syns på många sökord och orter. Men, som vi ser här så hjälper det inte polarpumpen att de har en hemsida med mer tyngd och trovärdighet när någon gör en lokal sökning. Google vet att jag som gör sökningen (och finns i Borås när jag gör sökningen) antagligen behöver hjälp av ett lokalt företag för att laga min trasiga värmepump.
Detta är anledningen till att det är viktigt att ha en uppdaterad Google my business-sida för sin hemsida när man är ett lokalt företag.
Grunderna i seo och sökmotoroptimering
Vill du veta mer om hur du gör för att synas högt upp på förstasidan på Google när dina kunder googlar efter det du erbjuder i Helsingborg?
Då kan du klicka här och lära dig mer om grundläggande SEO.