Webbcopy & content

Webbcopy som ger mer affärer kräver analys, planering och implementering

 

 

Vad är webbcopy och varför ska man använda sig av det?

Webbcopy (utförd på rätt sätt) gör att din hemsida syns när människor söker efter det du erbjuder.

Genom att använda mig av webbcopy har jag fått tre av mina hemsidor att synas bra när någon söker efter just ”webbcopy”:

 

Webbcopy

 

Som du kan se i bilden ovan rankar den här sidan på plats nummer ett i Sverige.
(Bilden är tagen den 4 februari 2022)

För att webbcopy ska kunna leverera detta är det dock viktigt den som skriver texterna förstår sökmotoroptimering (SEO) och vad Google förväntar sig att texter inom ett visst ämne ska innehålla.

 

Innehållet på en hemsida blir viktigare och viktigare

I oktober 2019 lanserade Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers).
Kortfattat så handlar BERT om machine learning och är ett ramverk som hjälper Googles algoritmer att förstå en specifik del av en text genom att använda sig av informationen före och efter textavsnittet för att sätta det i rätt kontext och därmed förstå texten bättre.

Lite senare i år, under 2021, kommer Google att lägga till passage ranking till sina algoritmer.
Vad gör då passage ranking?

Jo, passage ranking gör att Google kan plocka ut ett specifikt avsnitt ur en längre text och visa upp detta i sökresultatet.

Låt oss säga att du har skrivit den ultimata guiden för SEO. Du förklarar alla begrepp inom SEO och vad man ska tänka på när man sökmotoroptimerar sin hemsida. Denna text är på över 10 000 ord och innehåller verkligen nästan allt du kan tänka dig gällande SEO. 

Om någon då gör en sökning på Google efter information om vad en metabeskrivning är och din utlimata guide innehåller bra information om just metabeskrivningen så kommer Google (när passage ranking är implementerat) kunna visa upp just denna del av texten i sökresultatet och guida den som gjort sökningen rätt.

Detta är en stor skillnad mot hur det är i dagsläget.

Idag skickar Google vidare den som gjort sökningen till sidan där informationen finns och sen är det upp till personen att försöka hitta var någonstans i texten informationen om metabeskrivningen finns.

Google blir med andra ord bättre och bättre på att förstå text och övrigt innehåll på en hemsida. Detta ställer i sin tur högre och högre krav på innehållet. Vill du vara säker på att din hemsida kommer fortsätta att få besök från det organiska sökresultatet även i framtiden behöver du definitivt fokusera på webbcopy och innehåll.

 

Att skriva content för webben kräver god förståelse för både webbcopy och SEO

Att skriva en text som är informativ, lätt att läsa och hjälper användaren att lösa ett problem eller ta ett beslut är viktigt. Detta räcker dock inte nödvändigtvis för att Google ska visa upp din sida och ditt content när någon googlar.

Hur ska du då göra när du vill skriva content som rankar?

Innan du öppnar upp Word och börjar skriva så fingrarna blöder finns det ett par (väldigt viktiga) saker du behöver ha koll på innan du börjar skapa mer content till din hemsida.

För att veta vilka sökord du bör synas på och förstå vad du behöver skriva för att ranka på dessa sökord behöver du göra en sökordsanalys.

Denna analys består av följande delar:

  1. Ta reda på vilka sökord som är rätt för ditt erbjudande
  2. Vilken sökvolym sökorden har
  3. Om det är sannolikt att din hemsida kan ranka bra på dessa sökord

 

För att göra detta behöver du tillgång till något slags verktyg som kan ge dig sökvolym samt mäta din hemsidas auktoritet gentemot dina konkurrenter.

Det finns flera sådana verktyg att välja mellan. Ett verktyg är Ahrefs, ett annat verktyg är Semrush. Det finns en uppsjö av verktyg att använda men dessa är två är de mest kända verktygen.

Tyvärr så kostar både Ahrefs och Semrush pengar och vill du använda dem får du vackert betala en månadsavgift.

Det finns dock ett verktyg som åtminstone är delvis gratis att använda som heter Ubersuggest.

Med Ubersuggest kan du se sökvolym samt få en uppfattning om hur konkurrensen ser ut på de sökorden du vill synas på.

När denna analys är färdig och du har hittat de sökorden du vill att din hemsida ska synas på är nästa steg att ta reda på vilket slags content du ska skapa för att kunna ranka på dina sökord.

 

Vilken typ av content ska du skriva för att kunna ranka bra på Google?

Det räcker inte med att skriva en massa information om ett visst ämne (sökord) på en sida och tro att sidan ska ranka bra.

Innan du skriver så mycket som en bokstav behöver du ta reda på vilken typ av innehåll sidorna har som Google visar upp för sökordet idag. Om du skriver en text som inte är i linje med det Google visar upp för sökordet kommer det bli väldigt svårt för din sida att ranka.

Som tur är så behöver du inte ett dyrt eller avancerat verktyg för att ta reda på vilken typ av text du ska skriva utan du kan göra det manuellt.

Låt oss säga att du säljer livsmedel och kosttillskott och vill synas när någon söker på ”keto diet”.

För att ta reda på vilken typ av information som Google visar upp behöver du bara söka på ”keto diet” och se vilka sidor som Google visar upp:

 

Webbcopy exempel

För sökordet ”keto diet” är det ganska tydligt att Google visar upp sidor som innehåller information som vänder sig till nybörjare och förklarar grunderna i ketodieten.

Hade du inte gjort detta steg i analysen utan direkt börjat skriva content om ketodieten så är risken att du hade skrivit fel typ av text. Din text hade kanske handlat om ”avancerad ketodiet för experter” vilket inte är det Google anser att deras användare är ute efter när de söker på ”keto diet”.

Låt oss ta ett annat exempel.

Om du vill synas på ”vegetarisk mat”, vilken typ av content ska du skriva då?

Genom att googla på ”vegetarisk mat” får vi snabbt svaret:

 

search intent och webbcopy

Google visar primärt upp sidor som innehåller recept och förslag på vegetariska rätter som man kan tillaga.

Om du då hade skrivit en text som handlar om hälsofördelarna med att äta vegetariskt hade du inte haft stor chans att synas när någon söker efter ”vegetarisk mat”.

Nästa steg är att mer i detalj ta redo på vad du ska skriva för att kunna ranka bra.

 

Hur man strukturerar upp sitt content för att ranka bra

När du vet vilken typ av text du ska skriva, exempelvis en informativ text som förklarar vad ketodiet innebär, behöver du ta reda på vad texten ska innehålla.

Vad menar jag då med detta?

Jo, du behöver ta reda på hur många ord din text ska ha, hur många rubriker den bör ha, vilken typ av information den ska innehålla med mera.

Det räcker inte enbart med att förstå den generella inriktningen för texten utan du måste även veta vad du ska skriva om mer i detalj.

Denna analys går att göra manuellt genom att se vilken typ av information de konkurrerande sidorna innehåller.

Du kan räkna antal ord som de fem sidorna högst upp i sökresultatet har och räkna ut genomsnittet för att ta reda på hur många ord din text bör ha.

Du kan se vilka rubriker de har (och därmed förstå vilka områden de skriver om) samt se hur många rubriker de har.

Du kan se hur många bilder de använder och om de har videor på sina sidor. Har de andra sidorna många bilder och videor kommer du också behöva ha det på din sida.

Du kan se om de använder sig av olika slags listor i texterna (punktlistor, numrerade listor) för att se om detta verkar vara vanligt förekommande.

Denna del är, som du säkert förstår, väldigt tidskrävande och kräver ett analytiskt sinnelag.

Vill du inte lägga ner den tiden och engagemanget som krävs så finns det verktyg som kan göra de tunga lyften åt dig.

Ett sådant verktyg är Surfer Seo. Med hjälp av detta verktyg kan du snabbt ta reda på vad du behöver skriva, vilka ord eller fraser som bör finnas med samt andra viktiga saker.

Tyvärr så kostar även detta verktyg pengar i form av en månadskostnad och är du inte beredd att betala för verktyget så får du helt enkelt göra denna analys manuellt.

När du har gjort klart alla dessa delar av analysen så vet du nu vilken typ av content du ska skriva för att kunna ranka bra på dina sökord.

Om du tycker att detta känns svårt eller övermäktigt så förstår jag hur du känner.

Att skriva webbcopy som ökar chansen att synas online är komplicerat och tidskrävande och det är en av anledningarna till att det finns många byråer som erbjuder sig att göra detta mot en avgift.

Många företag anlitar idag externa leverantörer som skriver texter åt dem just för att det både är komplicerat och tar mycket tid i anspråk.

Funderar du på att anlita en byrå som ska skriva texter åt dig är det viktigt att du väljer en byrå som faktiskt vet vad de gör. De måste förstå SEO och vad Google förväntar sig att en text ska innehålla för att de ska kunna skriva texter åt dig som rankar.

Vill du läsa mer om webbcopy och hur du skriver effektiva texter för webben kan du besöka sidan effektivcopy.se.

 

Google Ads

Har du några frågor om SEO?