Content & content marketing
Content är idag en väldigt viktig del av sökmotoroptimeringen av en hemsida.
Content & SEO
Har du lite content (innehåll) på en sida är detta ofta negativt ur ett SEO-perspektiv. Google är inte intresserad av att visa upp en sida med lite innehåll eller innehåll av låg kvalité.
Många framgångsrika e-handlare har väldigt många sidor med väldigt mycket content på sin site.
De har detta på grund av att de vill synas på många sökord och få många besök till sin webbshop.
Ju flersökord som din hemsida eller webbshop visas upp för desto fler besökare kommer din sida att få och fler besökare innebär fler affärer.
Content är viktigt oavsett om din hemsida säljer fysiska produkter (webbshop) eller om din hemsida är en tjänstesida som innehåller information om de tjänster du erbjuder.
Fler besökare = fler affärer.
Så hur ökar du då din försäljning online?
Hur content driver försäljning online
Nedan ser du en enkel formel som förklarar stegen som leder till ökad försäljning online:
Mycket content på hemsidan
Som du kan se i formeln så börjar resan mot mer försäljning med att ha mycket content på din hemsida.
För att kunna ha mycket content på en hemsida behövs det många undersidor. Du kan inte ha en site som består av totalt fem sidor om du vill synas på flera hundra, eller flera tusen sökord, den ekvationen går tyvärr inte ihop.
Synas på många sökord
När du har skapat nya sidor med mycket content, där varje sida fokuserar på ett huvudsökord samt några undersökord, kommer du över tid att synas på många sökord.
Bra synlighet på Google
När Google anser att dina nya sidor har relevant och tydlig information om olika sökord kommer de att visa upp dina sidor när potentiella kunder söker på dessa sökord.
Många besökare på hemsidan
När Google visar upp din hemsida för många olika sökord kommer detta att öka antalet klick på länkarna i sökresultatet som leder till din hemsida.
Försäljning
När du får en ökad mängd trafik till din hemsida kommer du att öka din försäljning.
Låt oss ta ett exempel.
I exemplet har jag använt mig av ett verktyg som heter Ahrefs som man bland kan använda för att se uppskattad mängd trafik till en hemsida samt hur många sökord hemsidan syns på.
I exemplet nedan har jag valt ut fyra hemsidor som bedriver e-handel inom samma segment.
Bilderna visar antal sökord sidorna syns på samt hur mycket trafik de får till sina sidor:
Sidan med minst trafik och minst sökord (översta bilden) har totalt 3 190 sidor indexerade hos Google. Sidan med mest trafik och mest sökord (nedersta bilden) har 58 700 sidor indexerade hos Google.
Av detta kan vi dra en del slutsatser.
En slutsats är att många sidor innebär mycket content, mycket content innebär synlighet på många sökord och synlighet på många sökord innebär mycket besök till sidan.
En annan slutsats vi kan dra är att sidan med mest trafik säljer mer än sidan med minst trafik.
Enligt allabolag.se så säljer sidan med mest trafik väldigt mycket mer.
Det här innebär att content är lika med försäljning och att investera pengar i content är lika viktigt som att investera pengar i annonser på exempelvis Google eller Facebook.
Skillnaden mellan att investera pengar i annonser och att investera i content är att trafiken du får från content fortsätter att komma även efter att du gjort investeringen. När du köper annonser slutar trafiken att komma så fort du slutar lägga pengar på annonserna.
Det innebär att en investering i content ger en väldigt bra ROI (return on investment) då trafiken till sidan fortsätter att komma under väldigt lång tid utan att du kontinuerligt behöver investera mer pengar i din hemsidas synlighet.
För att skapa bra content som gör att din hemsida har bra synlighet behöver du använda dig av webbcopy.